Fleet-telematicabedrijf Geotab onderzocht hoe de capaciteit van de accu’s van elektrische auto’s na verloop van tijd evolueert. Het gebruikte daarvoor gegevens van 6.300 elektrische auto’s die bij vloten en particulieren ingezet worden.
Batterij gaat langer mee dan de auto
Uit een analyse van de gegevens blijkt dat een accu van een elektrische auto elk jaar niet meer dan 2,3% aan capaciteit inboet. Dat betekent dat de gemiddelde inkrimping van de capaciteit, weinig verrassend, binnen de beperkingen blijft die de constructeur garandeert. De meeste producenten van elektrische auto’s garanderen en capaciteit van 75% na 8 à 10 jaar gebruik.
Geotab concludeert in één adem dat een accu van een elektrische auto de feitelijke levensduur van de auto zelf overstijgt. Die wordt niet veel hoger dan 10 jaar ingeschat.
Onderlinge verschillen
Door wat dieper in de cijfers te duiken ontwaarde de vlootbeheerder wel onderlinge verschillen. Zo stelt het dat de koeling die de batterij geniet, van doorslaggevend belang is voor de levensduur ervan. Een Tesla Model S met een vloeistofgekoelde accu verliest bijvoorbeeld de erg gemiddelde 2,3% aan capaciteit. Maar de passief luchtgekoelde accu van de Nissan Leaf (voor de vergelijking werden telkens modellen uit 2015 geselecteerd) verliest wel 4,2%.
Niet lineair
Het bedrijf stelt ook dat de degradatie van een accu van een elektrische auto niet noodzakelijk lineair gebeurt. Enkele jaren waarin nauwelijks capaciteitsverlies wordt opgetekend, kunnen gevolgd worden door jaren met een sterke daling. Welke factoren daarin een doorslaggevende rol spelen, vaak snelladen uitgezonderd, wordt niet vastgesteld. Geotab verwijst onder meer naar aanpassingen in laadregimes, onder meer door andere laadprotocollen in draadloze updates van Tesla.
Veel rijden heeft geen invloed
Tegelijk kon Geotab wel concluderen dat elektrische voertuigen die vaak worden gebruikt niet meer last hebben van een daling van de accucapaciteit dan EV’s die slechts sporadisch worden gebruikt. Het klimaat speelt dan weer wel een rol. Het bedrijf merkte dat EV’s die ingezet worden in warme klimaten veel sneller achteruit gaan dan exemplaren die hun leven slijten in een koeler deel van de wereld.