Tesla leverde volgens schattingen van Cleantechnica tussen januari en eind november van dit jaar net geen 128.000 nieuwe Model 3 aan Amerikaanse klanten.
De compactste elektrische Tesla is er met die cijfers de negende populairste personenwagen (trucks en SUVs uitgezonderd dus) op de markt. Door z’n prijszetting, die nog steeds hoog genoemd kan worden, concurreert de Model 3 er niet met de populairste modellen van volumemerken.
Beter dan BMW
De Amerikaanse EV kan er anderzijds wel succesvol de degens kruisen met constructeurs die duurdere modellen aanbieden. BMW verkocht in de VS over dezelfde periode immers aanzienlijk minder personenwagens. Van de 3-, 4-, 5-, 7- en 8-Reeks samen wist het over dezelfde periode maar iets meer dan 116.000 stuks aan de man te brengen.
Conventionele auto's zijn niet zo populair
Die cijfers zeggen natuurlijk iets over de populariteit van de Model 3 en de opgang van de elektrische auto, maar zijn net zo sprekend voor wat de populariteit van conventionele personenwagens betreft. BMW zag z’n aantallen in die categorie op één jaar tijd meer dan 14% afkalven, maar noteerde wel een stijging met z’n uitgebreide gamma crossovers en SUVs.
Tesla wil volgend jaar wereldwijd tussen 360.000 en 400.000 nieuwe auto’s uitleveren.