Porsche ‘suggereert’ 25.000 euro opties op elektrische Taycan

Vergroot foto
Door: BV 17-12-2019

Porsche mag in z’n nopjes zijn met het succes van z’n elektrische Taycan. Al meer dan 30.000 mensen gaven een voorschot aan het bedrijf uit Stuttgart. Dat zijn er meer dan BMW op zes jaar tijd klanten vond voor zijn hybride sportauto i8.

De marketing- en PR-verantwoordelijken bij Porsche zijn ook zichtbaar in de wolken met het gemak waarmee z’n klanten extra’s bestellen. En dat de prijs ervan weinig uitmaakt. Er zijn immers maar weinig merken die zo’n grote marges kunnen realiseren op hun producten. Of dat voor de Taycan ook het geval zal zijn, wordt twijfelachtig. Het merk moest immers fors in nieuwe technologie en een aangepaste productielijn investeren. Maar het is niet dat het merk niet probeert.

Configureer je eigen Porsche Taycan

Wie zich eens laat gaan op de configuratiemodule van Porsche (opletten, want de tijd vliegt zo voorbij!), weet dat het merk onder meer een aantal extra’s voorsteld. ‘Door Porsche aanbevolen’ heet dat, om toch maar wat druk op de consument te zetten. We gingen hier bij Auto55.be eens na hoeveel extra’s de Duitsers willen dat een klant op z’n Taycan neemt.

De missie start bescheiden. Of liever - zo bescheiden mogelijk. Met de actuele instapper: de Porsche Taycan 4S (zie details hier). Daar staat een vanafprijs naast van 100.533,50 euro. Vink die aan en het is al meteen prijs, want Porsche lapt er direct 1.185,80 euro bij. Voor een laadkabel. Je hebt geen keuze. Je begint dus bij 111.719,30 euro.

Je raakt voorbij de koetswerkkleuren, de velgen en de interieuraankleding zonder suggesties van het merk. Maar bij de binnenuitrusting begint het. Daar suggereert het bedrijf LED-sfeerverlichting met Porsche-logo. De prijs valt mee: 314,60 euro, maar stip het aan en je een tweede extra in je maag gespiest - het interieurpakket sfeerverlichting. Alweer, geen keuze. De prijs gaat dus 774,40 omhoog.

Hoe gek kan je het bedenken

Bij de aandrijflijn wordt het pas echt gek. 544,50 euro voor het ‘Porsche Electric Sport Sound’. Dat is een sportiever geluid dan het standaarddeuntje dat bij lage snelheden aan de buitenzijde te horen is. Meer dan 500 euro voor een MP3’tje dat je binnen niet eens hoort! En dan begint het gek te gaan met de prijs. Volgende suggesties ‘Porsche Performance Battery Plus 93kWh’, 7.114,80 euro, en achteras besturing 2.553,10 euro…

Verderop komen we nog onder meer een Sport Chrono Package, zelfdimmende spiegels, een panoramadak, surround view, een meer dan 3.000 euro kostende adaptieve cruise-controle, comforttoegang, een dakhemel, stoelventilatie (samen met alle verplichte wijzigingen ook ruim 3.000 euro duur) aan… enzovoorts. Opvallend is wel dat ook voor de warmtepomp (voor efficiëntere verwarming en koeling) en zelfs de 150kW snellaadfunctie moet bijbetaald worden.

Nog steeds niet luxueus, maar wel al veel duurder

Trek er een streep onder en je Taycan 4S met de door Porsche gesuggereerde uitrusting kost je al meteen 135.737. Een aardige VW Golf meer dan waar je mee begon. En dan heb je nog niets exotisch gekozen. Hij is nog steeds wit, met de standaardvelgen en een leder-stof-combinatie voor het interieur. Wil je liever helemaal geen leder? Tja, dat kost meer. Bijna 4.000 euro meer. Wedden dat Porsche er zo wel iets aan over kan houden?

Geef commentaar
comments by Disqus