Lada bouwt de Niva al 42 jaar. Noem het gerust een iconische terreinwagen. Met z’n typische, hoekige vorm is hij in één oogopslag herkenbaar. Tegenwoordig heet hij dan wel 4x4, voor de rest bleef hij al die tijd grotendeels hetzelfde. Hij kreeg hooguit afgeronde en geïntegreerde bumpers en eens een setje nieuwe lichten. Een compleet nieuw model werd eerder al aangekondigd, maar is klaarblijkelijk uitgesteld.
Nieuw interieur voor Lada Niva
Het interieur werd al één keer eerder opgewaardeerd, maar dat gaat nu flink op de schop. Het complete dashboard is nieuw, instrumentarium incluis. De tellertjes ogen nog steeds uitgesproken Spartaans, maar er is nu wel een boordcomputer. De verluchting en verwarming wordt voortaan met draai- in plaats van schuifknoppen bediend en de verluchtingsmonden zijn verplaatst. Tenslotte is de materiaalkeuze grondig opgewaardeerd, ook al zie je dat aan de foto’s niet meteen.
De Lada 4x4 was op het terrein niet te onderschatten, maar z’n zitcomfort was erg eenvoudig te overschatten. Pas nu krijgt de achterbank hoofdsteunen. En vooraan zijn er compleet nieuwe zetels.
Onder de kap verandert niets. Daar zit nog steeds een 1,7l viercilinder benzinemotor die het niet verder schopt dan 83pk. Maar de isolatie werd aangepakt. Daardoor is hij nu stiller. De inschakelbare vierwielaandrijving met middensper is ook nog steeds van de partij.
Niet voor Europa
De nieuwe Lada 4x4 komt niet meer naar Europa. Hij voldoet nu echt niet meer aan de normen. Zelfs wanneer de douane een oogje dichtknijpt, kan hij er niet meer in. Maar de Duitse verdeler heeft nog een handvol stuks met het oude interieur in de aanbieding.