Het Britse nichemerk Morgan komt met een reeks nieuwe modellen. Die zullen vanaf volgend jaar geïntroduceerd worden en krijgen allemaal dezelfde structuur. Dat is het CX-Generation aluminiumplatform dat eerder dit jaar debuteerde als basis voor de nieuwe Plus Six.
Stalen chassis in gebruik sinds 1936
Het nieuws betekent stilaan het einde voor het traditionele stalen chassis dat de fabrikant introduceerde in 1936. Neen, dat is geen tikfout. Negentienzesendertig. Die basisarchitectuur hield het meer dan tachtig jaar uit. De modellen die gebruik maken van dit onderstel, worden de komende tijd uitgefaseerd. Een precieze timing wordt niet gegeven.
Minder dan 100kg
Morgan maakt er een punt van om het gewicht zo laag mogelijk te houden. Het oude onderstel maakte daarvoor nog steeds gebruik van enkele componenten in hout. Het nieuwe onderstel maakt vooral intensief gebruik van aluminium. De ganse structuur weegt niet meer dan 97kg en is twee keer zo stijf als de vorige generatie van de bodemstructuur. De Plus Six weegt daardoor amper 1.075kg.
Straks ook met BMW viercilinder
De nicheconstructeur belicht wel enkele van de toekomstige aandrijfopties. Het bedrijf maakt (in de Plus Six) reeds gebruik van een bij BMW betrokken 3-liter zes-in-lijn turbomotor. Daar komen straks ook meer bescheiden motoren bij. Viercilinder turbomotoren in combinatie met een handbak zijn daarvan de meest voor de hand liggende.