Mercedes stelt de tweede generatie van de GLA voor. Dat is het stoere smaakje dat de premium Duitsers in het C-segment tegen de Audi Q2 en BMW X2 laten uitkomen. Een crossover die op vlak van concept en afmetingen meer van een hatchback heeft, maar z’n stijl laat inspireren door grotere, ruigere creaties.
Aan de afmetingen gesleuteld
De Duitsers moeten gedacht hebben dat de vorige GLA echt te dicht bij een gewone A-Klasse aanschurkte. Hij was lang genoeg, maar niet hoog genoeg. Dat concluderen we wanneer we afmetingen van de nieuwe generatie vergelijken met z’n voorganger. De wielbasis werd 3cm langer, maar de totale lengte liep met 1,4cm terug. Wel is hij 3cm breder en zo maar eventjes 10cm hoger.
Mercedes gebruikt die extra centimeters om aan de rijhouding te sleutelen. En als je hoger zit, kan je meer benen kwijt. Achteraan zorgt dat bijvoorbeeld voor een toename van de beenruimte van 11cm. Een verschil van dag en nacht.
Standaard digitaal dashboard
Aan de binnenkant zal vooral de standaard digitale boordplank, het MBUX systeem en de rijkelijk aangebrachte sfeerverlichting de klant moeten overtuigen. In de vrijstaande boordplank zitten standaard twee 7” schermen of optioneel twee exemplaren van 10,25”.
En wat heeft de nieuwe Mercedes GLA onder de kap?
Onder de kap dan: daar zit een 1,3l turbo benzinemotor met 163pk en 250Nm, een tweeliter turbomotor met 220pk en 350Nm en er is ook nog een AMG-variant die nog steeds een vierpitter met twee liter slagvolume aan boord heeft, maar daar wel meer dan 300pk en 400Nm uit wringt. Een sprintje duurt niet veel langer dan 5 seconden. Diesels en later mogelijk ook meer bescheiden benzinemotoren worden wat later aan het aanbod toegevoegd. De instappers doen het met voorwielaandrijving, maar vierwielaandrijving is haast altijd (tegen betaling) een mogelijkheid.