De Vlaamse overheid neemt in z'n Klimaatplan geen concrete maatregelen om autorijden te ontraden. Er staat eigenlijk alleen een snelheidsbeperking op de Brusselse Ring in. Daar zal nog maximaal 100km/u gereden mogen worden. En toch moet de Vlaming z'n auto meer laten staan.
Minder autorijden
Toch rekent de overheid op een aanzienlijke daling van het autoverkeer. Ten aanzien van referentiejaar 2015 moet het aantal gereden kilometers met de auto liefst 15 afnemen. Dat betekent dat de Vlaming tegen 2030 7,6 miljard kilometer per jaar minder moet afleggen, alweer ten aanzien van referentiejaar 2015.
De kilometerheffing werd lange tijd aangevoerd als het middel bij uitstek om die strategie in praktijk om te zetten. De vorige regering theoretiseerde onder meer tarieven en zelfs over een startbelasting voor de auto. Ze kreeg de wind echter van voren en het plan werd weer afgevoerd.
En de kilometerheffing?
Brussel bond nauwelijks een maand geleden de kat weer de bel aan. Brussels Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) drong daarop aan en Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) toonde zich alvast bereid tot praten. In het zopas voorgestelde klimaatplan is er evenwel geen spoor van terug te vinden.
Laat de Vlaming z’n auto staan?
De regering zet in op investeringen in alternatieven, extra geld voor openbaar vervoer en meer fietspaden, om de Vlaming uit z’n auto te krijgen. Expert vrezen dat zulks een maat voor niets is. De uitstoot van personenwagens maakt in het Vlaamse klimaatplan één zesde van de begrote CO2-daling uit.