Het Chinese Geely zet de centen die het betaalde voor de overname van Volvo aan het werk. Het ontwikkelde niet alleen een nieuw modelprogramma voor de Zweedse autobouwer. Het maakte van huistuner Polestar een apart merk dat hybrides en elektrische modellen met een grote Volvo-gelijkenis zal bouwen en het verzon ook nog Lynk & Co dat net als Polestar door Volvo ontwikkelde technologie ten gelde moet maken. Ditmaal in een verpakking die vooral een jongere, meer progressieve klant moet aanspreken.
Lynk & Co ook voor Europa
Chinese logistiek wordt ingeschakeld om Volvo’s op een efficiënte manier te vermarkten en de twee kakelverse spin-offs leggen nog meer nadruk op het land met het meeste inwoners ter wereld. Ze worden er ontwikkeld en gebouwd. Lynk & Co presenteert z’n auto’s graag in een Europees decor, maar dat is louter om hun beheerlijkheid voor de thuismarkt op de krikken. Er zijn wel Europese ambities - niet met een dealernet, maar wel met ‘winkels’ in stadscentra en een grote nadruk op online verkopen. Ze lijken evenwel bescheiden.
SUV-Coupé
Lynk & Co toonde eerder al modellen die de EU-consument uiteindelijk op z’n oprit zou kunnen parkeren, maar dit nieuwe model heeft alleen ambities op de Chinese markt. Achter cijfertje 05 Schult een trendy SUV met coupé-lijnen. Het model wil ook op vlak van prestaties inspireren. Het door Volvo ontwikkelde CMA-platform wordt er gecombineerd met en tweeliter turbomotor met 250pk en 350Nm en versast dat via een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving richting asfalt.
Eén en ander doet vermoeden dat de prestaties van het model meer dan vlot zijn, maar technische details bereikten ons niet.