Met de regelmaat van de klok gaan stemmen op om de snelheid op de beroemde Duitse Autobahn aan banden te leggen. Het is één van de weinige plaatsen ter wereld waar je zo snel mag rijden als je wil, al is het aantal stukken waar je dat echt mag, de jongste decennia al fors teruggelopen.
De argumenten liggen voor de hand: milieu en veiligheid. Beproefde rechtvaardiging om restricties op te leggen. Alleen is in Duitsland ook de lobby tegen almaar grotere beperkingen ook streng. In oktober werd een voorstel om een algemene snelheidsbeperking op de autobahn in te voeren nog met een grote meerderheid weggestemd. Een onderzoek in opdracht van de Duitse overheid concludeerde toen nog dat het effect ervan op de CO2-uitstoot ‘verwaarloosbaar’ zou zijn. En het Duitse wegennet hoort tot de veiligste van Europa.
Autorijden moet sterk aan banden gelegd worden
Intussen komt het Duitse Umweltbundesamt, het belangrijkste milieuagentschap van Duitsland, met een rapport dat vooral het tegengestelde beoogt: autorijden moet sterk aan banden gelegd worden.
“Brandstofprijs moet drastisch omhoog”Ruwweg één vierde van alle CO2-uitstoot is afkomstig van mobiliteit (wegvervoer, transport per trein, scheepvaart en luchtvaart). Om de Duitse doelstellingen voor de daling van CO2 te halen moet er drastisch ingegrepen worden op transport, zegt het Umweltbundesamt. De uitstoot van verkeer moet 40 tot 42 procent omlaag. Om dat te bewerkstellingen stelt de organisatie een hele reeks maatregelen voor.
Trager en vooral véél duurder
Het Umweltbundesambt stelt de invoering van een snelheidsbeperking van 120km/u op alle Duitse snelwegen in. Maar het zet eigenlijk vooral in op het ontmoedigen van autogebruik. Het goederenvervoer moet bijdragen door hogere toltarieven voor vrachtwagens. Voor particulieren moet de reiskostenvergoeding afgeschaft worden voor woon-werkverkeer, zakelijke rijders mogen geen belastingvoordelen meer genieten. En tenslotte wordt gepleit voor een drastische verhoging van de brandstofprijs. Benzine moet minstens een halve euro duurder worden. De prijs van diesel moet met minstens zeventig cent omhoog.
ADAC
Het ADAC (vergelijkbaar met Touring in België), dat er ook opkomt voor de rechten van de automobilist zegt in een reactie dat het door Umweltbundesamt uitgebrachte advies “compleet voorbijgaat aan de realiteit”.