De heren Arne Toman, Doug Tabbutt en Berkeley Chadwick raceten van de ene kant van de VS naar de andere kant. Van de Oost- naar de Westkust. 4.500 kilometer op amper 27 uur en 25 minuten. Zo illegaal als wat, met snelheden die piekten boven 300km/u.
Het is allemaal de schuld van ene Erwin ‘Cannonball’ Baker. Een coureur die tussen 1910 en 1930, tijdens de pionierdagen van de automobiel, verschillende wereldrecords vestigde tussen beide kusten. De bijnaam werd gelanceerd door een New Yorkse krant die de waaghals vergeleek met de snelle Cannonball Express-trein.
Clandestiene recordpogingen
Decennia later, vanaf begin jaren zeventig, werd de naam gebruikt voor clandestiene recordpogingen. Zo snel mogelijk van kust naar kust. Onderweg werd de politie verschalkt of eenvoudigweg losgereden. Hollywood sprong erop met gelijknamige Cannonball Run-films en verheerlijkte het fenomeen.
De Cannonball-legende is nog niet helemaal weggedeemsterd, zo blijkt. Hollywood denkt aan een remake. In 2013 knalden enkele waaghalzen in minder dan 29 uur van kust naar kust. En zopas deden de drie heren bovenaan dit stuk het nog eens een pak sneller. Van de Red Ball Garage in New York City naar Redondo Beach met een gemiddelde snelheid van meer dan 160km/u. Een uur en 25 minuten sneller dan het vorige record.
Zwaar aangepaste Mercedes-AMG
Het scheurijzer van dienst ligt - gelukkig maar - niet in ieders bereik. Er werd een Mercedes E63 AMG ingezet die flink was aangepast. Z’n vermogen werd opgekitteld naar 700pk, maar het uiterlijk werd zo discreet als mogelijk gehouden. Wat echter vooral opvalt is de elektronica. Twee radardetectoren, een laserblokker, een systeem dat vliegtuigen kan detecteren (de politie controleert er ook vanuit de lucht), een politiescanner en een CB. In de koffer werd een gigantische brandstoftank gemonteerd. De ganse rit werd slecht 22 minuten aan tanken gespendeerd.
Op de achterbank zat constant iemand met een verrekijker vooruit te kijken. En er werden niet minder dan 18 ‘teams’ ingezet om op voorhand de weg te controleren en de linkerrijstrook vrij te maken.
Het resultaat: Arne, Doug en Berkeley zijn nu de Canonball Recordhouders, voor wat dat waard is.