Vlaanderen activeert tegen de lente van 2020 nog 121 extra trajectcontroles. Het gaat om controles die worden ‘uitgebaat’ door het Agentschap Wegen en Verkeer. Tegen eind volgend jaar zou het AWV niet minder dan 152 trajectcontroles in Vlaanderen in beheer moeten hebben. Dat is overigens niet het totale aantal trajectcontroles. Er zijn ook nog trajectcontroles die beheerd worden door lokale overheden of door federale politie.
Minder ongelukken door trajectcontroles
Vias, het voormalige Belgische Instituut voor de VerkeersVeiligheid, moet de nieuwe trajectcontroles nog verifiëren. Vias is een groot voorstander van trajectcontroles. “Het effect ervan is heilzamer dan van losse of vaste flitscamera’s”, hoor je er. Trajectcontroles verlagen de gemiddelde snelheid van het verkeer en zorgen voor een aanzienlijke daling van het aantal hardrijders. Op stukken met een trajectcontrole zijn tegelijk minder weefbewegingen in het verkeer en is het verkeersbeeld rustiger. Een conclusie die slechts gedeeltelijk werd bevestigd door onderzoek van de Universiteit van Hasselt (dat je hier kan nalezen) dat concludeerde dat “het effect op het aantal ernstige ongevallen onzeker is” en weliswaar een daling van het aantal ongelukken na de trajectmeting vaststelde, maar ook een duidelijke stijging van het aantal incidenten in de zone ervoor vaststelde.
Op naar meer dan 300 trajectcontroles
De massale inzet op trajectcontroles dateert van de vorige regering. Minister Ben Weyts (N-VA) verlaagde niet alleen de maximum toegelaten snelheid op gewestwegen van 90 naar 70km/u. Hij zette ook volop in op trajectcontroles. Hij ambieerde er op termijn meer dan 300, voor ongeveer de helft van het Vlaamse netwerk van gewest- en snelwegen.
Cameraschild tegen criminelen werkt nog steeds niet
De meeste trajectcontroles maken gebruik van ANPR-camera’s (Automatic NumberPlate Recognition). Het ANPR-schild waartoe in Vlaanderen meer dan 300 camera’s werden geïnstalleerd zou in de eerste plaats dienen in de strijd tegen terrorisme, georganiseerde misdaad en rondtrekkende dievenbendes. Maar die functie van het systeem werkt nog steeds niet. Ze wordt wel vaak aangekondigd. Vlaams Minister van Openbare Werken en Mobiliteit Lydia Peeters (Open-VLD) zegt dat het schild ‘weldra’ operationeel kan zijn, maar dat er nog een evaluatie door de privacycommissie moet gebeuren. Het systeem kan intussen wel verdachte nummerplaten signaleren, van als gestolen opgegeven auto's bijvoorbeeld, maar daar gebeurt zelden of nooit iets mee. De politie heeft onvoldoende personeel om telkens uit te rukken. De snelheidsovertredingen worden wel afgehandeld.