De Volkswagen-groep bespaart. Dat doet het om de gevolgen van dieselgate te verteren, de grote investeringen in elektrische voertuigen mogelijk te maken én omdat het tegelijk de winstgevendheid van het bedrijf wil behouden. Audi, dat bovendien kampt met een teruglopend marktaandeel in het luxesegment, moet vanzelfsprekend z’n duit in het zakje doen. Tegen 2029 moet het merk jaarlijks 6 miljard euro minder uitgeven.
Geen naakte ontslagen
Audi schrapt daarom tussen nu en 2025 9.500 banen in de fabrieken van Ingolstadt, waar het merk z’n hoofdkwartier heeft, en Neckarsulm. Naakte ontslagen zullen er niet vallen. Personeel dat spontaan vertrekt zal niet vervangen worden en hetzelfde geldt voor werknemers die met pensioen gaan. Bovendien krijgt het personeel de kans om in te tekenen op vervroegd pensioen.
Meer ingenieurs gevraagd
Audi zal naar schatting nog 52.000 arbeiders aan de slag houden. Tegelijk komen er ook nieuwe posities bij, zij het specifiek voor hoger opgeleid personeel. Er is vooral nood aan ingenieurs die kunnen meewerken aan digitalisering en elektrische mobiliteit.