Zoals eerder aangekondigd heeft Tesla z’n pickup voorgesteld. Die Cybertruck gedoopte creatie doet behoorlijk wat stof opwaaien. Is Tesla serieus? Het ding lijkt wel weggelopen uit een budget-sci-fi-film. En een wigvorm is al sinds de jaren tachtig niet meer in de mode. Eén april is het ook niet.
Eerste pickup van Tesla
Tesla’s pickup gaat eind 2021 in productie. Zo belooft topman Elon Musk. Er komen drie versies. Een instapper met louter achterwielaandrijving, een autonomie van 400km en een acceleratietijd naar 100 van 6,5 seconden. Erboven zit een vierwielaandrijver (met twee elektromotoren dus) die 100km verder kan en twee tellen eerder aan de 100 zit. En dan is er nog de topversie met drie motoren. Goed voor een sprinttijd van minder dan 3 tellen en een bereik van 800km. Maar die laatste is er volgens de planning pas in 2022.
Ruimte voor 6
Binnenin zijn twee zitrijen, elk geschikt voor drie inzittenden. Het dashboard is niets meer dan een stuur en een 17” tablet. En hij verdraagt waanzinnig veel gewicht aan de trekhaak: tot wel 7 ton. En dat voor een relatief zachte prijs: tussen 39.900 en 69.900 dollar.
Bij het bovenstaande zijn wel wat indrukwekkende cijfertjes, maar niet dat de ophef veroorzaakt. Het gaat zelfs niet om z’n roestvrijstalen koetswerk of het gepantserde glas, dat beschamend genoeg niet standhield bij de demonstratie tijdens de voorstelling. Musk reageerde er nogal laconiek op: “daar is nog ruimte voor verbetering”.
Ophef is er vooral omwille van de aparte vormgeving, die meteen ook drastisch afwijkt van die van andere Tesla’s. Meteen reden genoeg om de creatie neer te sabelen. Maar er is ook een alternatieve redenering uit te werken. Redenen waarom die Cybertruck zo gek nog niet is.
Marketing
De pickup is het populairste voertuigtype in Amerika, de markt die Musk - daar laten de afmetingen geen twijfel over bestaan - voor ogen heeft. Die ‘trucks’ worden hoofdzakelijk verkocht in de centrale en zuidelijke staten van Amerika. Conservatief Amerika, zeg maar. Met consumenten die erg trouw zijn aan hun Ford, Chevrolet, Ram of GMC. Ze houden van de hoekige vorm van hun pickup en van de achtcilinder onder de imposante neus. Bovendien gebruiken ze die trucks om er in het weekend op uit te trekken - het nationale tijdverdrijf van de Amerikaan. Dagen, soms wel een week, de wildernis in. Geen honderden, maar makkelijk duizenden kilometers.
Tesla pickup is niet traditioneel
Tesla kiest ervoor om niet met een gelijkaardig aanbod, maar met een duidelijk alternatief product de potentiële pickup-gebruiker te trachten verleiden: zuiver futurisme. En voor één keer stelt het bedrijf zich met de verwachtingen bescheiden op. “Er zullen geen gigantische volumes van de Cybertruck gebouwd worden”. In dat tweede ligt een verdere verklaring voor z’n uiterlijk. Tesla kan zich immers niet permitteren om producten te lanceren waarvan de rendabiliteit op voorhand al in vraag gesteld kan worden. Met andere woorden: de truck moet goedkoop te produceren zijn, ondanks de aanwezigheid van de geavanceerde technologie - zoals luchtophanging - die het ter verleiding wil gebruiken. Rechte panelen en - vooral - rechte ramen, verminderen de complexiteit van de assemblage en productie en hun kost aanzienlijk.
Of de strategie de juiste zal blijken, wordt afwachten. Tesla heeft z’n keuzes intussen wel duidelijk bewust gemaakt. En Musk, die is van z’n eerste gok nog niet doodgevallen.