Brussel wil dat Vlaanderen een kilometerheffing invoert. En Vlaams minister van Mobiliteit Lidia Peeters (Open VLD) is alvast bereid om naar de argumenten van Brussels Mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) te luisteren.
Niet in het verkiezingsprogramma, wel op tafel
De kilometerheffing, waarover je zou kunnen argumenteren dat die eigenlijk vervat zit in de aanzienlijke accijnzen op brandstof, is al sinds 2009 een terugkerend spook. Tijdens de vorige regering sprak toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts zich nog uit voor een slimme kilometerheffing. Er circuleerden zelfs tarieven: tussen 2 en 5 cent per kilometer en mogelijks zelfs een ‘starttaks’ voor je auto. Maar het politieke bestel had de felle tegenwind niet verwacht en even later ging de kilometerheffing van tafel. Ze was bij de grootste partijen ook niet langer te vinden in het verkiezingsprogramma.
Afgeslankte versie
Vlaanderen en Brussel gaan nu toch over een invoering praten. Over een afgeslankte versie. Alleen voor trajecten waarvoor een alternatief bestaat per trein of bus. N-VA corrigeerde destijds haar standpunt door te stellen dat heel wat mensen geen alternatief hadden voor de auto. Groen ziet dat als een opening voor een kilometerheffing op trajecten waarvoor ze vindt dat het openbaar vervoer wel een alternatief zou kunnen bieden. Het platteland, “waar geen bus rijdt” zou ontzien worden.
Of Wallonië, dat zich eerder herhaaldelijk uitsprak tegen een extra belasting per gereden kilometer, intussen z’n standpunt wijzigde, is niet bekend.