Het is al twee jaar geleden dat Mini een John Cooper Works GP Concept voorstelde. Ze Duitse Britten hebben hun tijd genomen. Maar er is van die concept car wel wat meer doorgesijpeld naar de productieversie dan we hadden vermoed. Die vrijstaande wielkastverbreders bijvoorbeeld. Leg dat over vier jaar maar eens uit bij de autokeuring. ‘Neen, dat is origineel meneer’.
Extreme uitvoering
Het is niet voor het eerst dat Mini met een John Cooper Works GP op de markt komt. Het is traditioneel de meest extreme hot-hatch-uitvoering van de compacte driedeurs. In het verleden was die 218pk sterk, woog die 40kg minder dan een meer ordinaire John Cooper Works en timmerde Mini er niet meer dan 2.000 stuks van in mekaar.
3.000 stuks
Ditmaal is dat echter allemaal anders. Mini bouwt er om te beginnen 1.000 meer van. Weet je meteen dat het geen helse klus was om de vorige GP van de hand te doen. De tweeliter turbomotor onder de kap levert ook flink meer vermogen dan voorheen. 306pk en 450Nm. Het honderdsprintje is in 5,2 seconden gepiept en zonder begrenzer stoomt hij door naar 265km/u. Een sperdifferentieel op de aangedreven vooras, opgewaardeerde remmen, een sportuitlaat en een 1cm verlaagde, straffere ophanging heeft hij allemaal wel. Een achterbank niet. Daar zit een balk die de torsiestijfheid verhoogt.
Nürburgring rondetijd
Een rondje op de Nordschleife van de Nürburgring bewijst dat het allemaal wel wat uitmaakt. De vorige uitvoering ging er rond in 8:23 minuten. De nieuwe doet het in 7:56. Haast een halve minuut verschil.