Mercedes roept alle exemplaren van z’n elektrische SUV EQC terug naar de dealer. In het voorste differentieel zit een bout die “onvoldoende duurzaam” zou kunnen zijn. Dat heeft in Duitsland potentieel al tot minstens één ongeluk geleid.
Terugroepactie in België?
De EQC is sinds februari in productie, maar loopt tot op heden slechts in beperkte aantallen van de band. Daardoor zijn naar schatting niet meer dan 1.700 voertuigen bij de terugroepactie betrokken. Om de veiligheid te kunnen garanderen vervangt Mercedes de bewuste bout. Dat is overigens geen kleine klus. Een garage is er 5 à 6 uur mee in de weer. Niet dat dat voor Belgische klanten een factor is - in ons land is volgens de invoerder nog geen enkele exemplaar van de EQC aan een klant geleverd. Alle betrokken voertuigen zijn nog in handen van Mercedes.
Mercedes heeft een Tesla-probleem
Dat differentieelbouten onvoldoende duurzaam blijken te zijn bij elektrische voertuigen, is niet nieuw. Elektromotoren laten al bij erg lage toerentallen een hoge trekkracht op de aandrijflijn los en belasten ze daarom op een andere manier dan bij conventionele motoren. EV-pionier Tesla had eerder al een gelijkaardig probleem.
Mercedes geeft aan dat de defecte bout ‘na verloop van tijd’ kan breken. Dan verliest de EQC mogelijks z’n aandrijfkracht. In uitzonderlijke situaties zou het ook kunnen dat de bout vastgeraakt tussen de tandwielen van het differentieel, die daardoor blokkeren. Dan verliest de bestuurder alle controle op het voertuig en is een ongeluk niet uitgesloten. In Duitsland wordt zo momenteel één incident onderzocht.