In Europa wordt elk jaar de felbegeerde Auto van het Jaar verkozen. Een verkiezing waarin overigens ook wel eens een complete miskleun bovenaan eindigt. Denken we onder meer aan de NSU Ro 80 in 1968, de Simca-Chrysler Horizon in 1979, de Opel Kadett in 1985 of de Toyota Yaris Verso in 2000. Auto’s die in de geschiedenis niet meteen een blijvende indruk zullen nalaten. De jongste tijd lijkt de jury dan weer behoorlijk geobsedeerd door nieuwe technologie. Een Toyota Prius won in 2005, de eerste Nissan Leaf in 2011, de Opel Ampera in 2012 en de nogal elitaire Jaguar I-Pace mag zich nu Auto van het Jaar noemen. De winnaar wordt elk jaar op het Autosalon van Genève bekendgemaakt.
Japan kiest ook elk jaar z’n eigen Auto van het Jaar. Nu al voor de 29ste keer. De jury boog zich er over alle nieuwe modellen die op de binnenlandse markt werden gelanceerd tussen 1 november 2018 en 31 oktober 2019. Eerst werd een shortlist van 6 modellen opgesteld en deze week werd daaruit één winnaar gekozen.
Mitsubishi wint Auto van het Jaar
Aan exotisme hebben de Japanners schijnbaar geen boodschap. De keuze is lekker pragmatisch. De auto van het jaar is de Mitsubishi eK, in z’n twee uitvoeringen. Hij bestaat immers als avontuurlijke eK X (uitgesproken als eK cross) en als eK Wagon. Lof was er vooral voor z’n gunstige binnenruimte en handige interieur. Het zijn immers Kei-cars en de constructeurs moeten rekening houden met strenge limieten. Maar de Japanse Auto van het Jaar rijdt er, in tegenstelling tot de Europese, straks wel bij bosjes rond.
Wat is een Kei-car?
Kei-cars zijn auto’s in het Japanse supermini-segment. Ze mogen niet langer zijn dan 3,4m, hebben een maximale breedte (zonder buitenspiegels) van 1,48m en hebben onder de kap een motor met niet meer dan 660cc. Omdat ze bijna steevast proberen om de binnenruimte te maximaliseren zijn ze vaak erg hoekig. Ze genieten historisch gezien een gunstig belasting- en taxatietarief in Japan en hoewel de voordelen de jongste jaren zijn teruggeschroefd, blijven ze van een gunstregeling genieten die ongeveer een derde voordeliger is dan die van conventionele voertuigen.
Daihatsu, Suzuki, Mitsubishi en Honda zijn de enige massaconstructeurs van Kei-cars. Nissan verkoopt modellen die bij Mitsubishi en Suzuki ingekocht worden, Mazda verkoopt Suzuki’s met wat andere details en Toyota en Subaru verkopen modellen die door Daihatsu worden gebouwd.