Een Ferrari is altijd opvallend. Maar hij was niet altijd opvallend opvallend. Vooral tijdens de beginjaren, tot het einde van de sixties op z’n minst, vielen de creaties uit Modena vooral op door hun pure, minimalistische design.
Fifties style
De nieuwe 2+ Coupé (want niet echt een achterbank, maar toch meer dan louter een tweezitter), is weliswaar modern, maar heeft een stijl die eenvoudiger en minder schreeuwerig is van vele andere recente creaties van het bedrijf. Geen toeval - want al van meet af aan zegt Ferrari: de Roma moet aanknopen bij de stijl van de jaren vijftig en zestig. En meer specifiek: die in Rome, al is dat wellicht vooral een excuus om de naam te verantwoorden. Het had net zo goed Portofino of Cannes kunnen zijn. Maar een Ferrari Portofino bestond al…
De Italianen willen het vooral over het design hebben. Het unieke design van de middenconsole aan de binnenkant en de verzonken achterlichten, zwevende dagrijlichten of geheel vlak ingewerkte deurgrepen aan de buitenzijde.
Snel, natuurlijk
Nochtans zijn de specificaties om duimen en vingers van af te likken. Onder de kap zit een 3,9l V8 met turbo die een berg vermogen produceert. 612pk en 760Nm. Die wordt gepaard aan de achttraps transmissie met dubbele koppeling die op de SF90 Stradale werd geïntroduceerd. Op de weegschaal staat niet meer dan 1.472kg en dat is voldoende voor een versnellling naar 100km/u in 3,4 tellen. Nog eens 5,9 seconden later en je hebt 200 op de teller en de centrale blijft gefermenteerd dinosaurussap omzetten in snelheid tot je 320 afleest.
Waar Ferrari dan weer minder loslippig over is: wanneer je de Roma effectief in het wild kan spotten en hoeveel hij kosten moet.