In Nederland gaat de maximumsnelheid op alle snelwegen omlaag van 120 of 130km/u naar amper 100km/u. Volgt België straks ook? Vias - het voormalige BIVV (Belgisch Instituut voor VerkeersVeiligheid) is alvast voorstander.
Stikstofcrisis
Nederland is in de ban van stikstofcrisis. Eerder dit jaar deed de Raad van State er een ingrijpende uitspraak over het ‘Programma Aanpak Stikstof (PAS) aldaar. Dat stond toe dat de stikstofuitstoot van bijvoorbeeld bouwwerkzaamheden later kon worden gecompenseerd. Maar het gerecht in Nederland oordeelde dat dat in strijd was met de EU-regelgeving. Gevolg: bijna 20.000 bouwprojecten werden er stilgelegd. Wil Nederland verder kunnen bouwen (en het heeft nood aan nieuwe woningen), dan moet de stikstofuitstoot elders gecompenseerd worden. En daarom gaat de maximumsnelheid, die nauwelijks enkele jaren geleden nog werd verhoogd van 120 naar 130km/u, nu omlaag naar 100km/u. Tussen 6 en 19u tenminste. Op de andere momenten blijft de limiet zoals die nu is. De verlaging van de limiet stelt de overheid in staat om volgend jaar 75.000 nieuwe woningen te laten bouwen. In theorie tenminste. Stikstofuitstoot is immers een theoretische discussie. Zou straks blijken dat de filedruk toeneemt, dan is de werkelijke stikstofbalans wellicht negatief voor het milieu. Veiligheid is er geen factor in de beslissing.
Maximumsnelheid in België omlaag?
In ons land stelt het wettelijke probleem zich niet, maar Vias liet niettemin al positief uit over een algemene snelheidsbeperking op 100km/u. Dat zou de verkeersveiligheid ten goede komen. Vias gaf aan dat in ons land statistisch gezien 58 verkeersslachtoffers vallen per 1.000km snelweg, terwijl het Europese gemiddelde slechts 25 is. Een verlaging van de snelheid zou volgens Vias het aantal slachtoffers kunnen terugdringen. België scoort in recente tijden erg slecht op vlak van verkeersveiligheid. Ondanks de invoering van talrijke trajectcontroles, duizenden flitspalen én een verlaging van de maximumsnelheid op gewestwegen van 90 naar 70km/u, vielen er afgelopen tijd niet minder, maar juist meer slachtoffers te betreuren.