Zowel Opel als Peugeot presenteerden afgelopen week de elektrische versie van respectievelijk de Vivaro als de Expert en reken er maar op dat de Citroën Jumpy en Toyota ProAce volgen, want die zijn identiek. Het zijn populaire bestellers. Sinds hun introductie in 2016 (Opel nam hem pas over nadat het door PSA was ingelijfd) werden er al 170.000 stuks van gebouwd.
Twee accu's voor e-Expert en Vivaro-e
De bestelwagens zijn gebaseerd op het EMP2-platform van PSA en voortaan te bestellen met een 50kWh accu die 200km rijbereik belooft of een 75kWh batterij die net geen 300km autonomie voorspiegelt. Levering van de elektrische uitvoering zijn pas halverwege volgend jaar voorzien. Om het verbruik een beetje binnen de perken te houden, is de topsnelheid afgetopt op 140km/u. Beide bestellers zijn met een conventionele motor te koop in drie lengtematen, maar het ziet ernaar uit dat alleen de middelste maatvoering (zoals afgebeeld) behouden blijft.
En wat is het laadvermogen?
Allemaal goed en wel, maar hoe veel gewicht kan zo’n Vivaro of Expert nog dragen, nu er onder de vloer een honderden kilo’s wegende accu is weggestopt? Helaas, dat cruciale cijfer is wat de twee fabrikanten vooralsnog niet over de lippen te krijgen. Dat suggereert alvast weinig goeds. Het is niet uitgesloten dat het laadvermogen van de e-versies tot een halve ton lager is dan dat van hun conventioneel aangedreven soortgenoten. Verheldering volgt ongetwijfeld later.