Een paar jaar geleden introduceerde Audi een beperkte serie van z’n R8. Nog altijd met 10 cilinders - tot grote spijt van ingewijden die weten dat de handgeschakelde V8 van de eerste generatie eigenlijk de meest homogene was. Maar wél met de helft minder aangedreven wielen. Een R8 met achterwielaandrijving. R8 RWS heette die. Echt verbazend was dat overigens niet, want Lamborghini deed dat ook al met z’n Gallardo.
Audi R8 V10 RWD: volwaardig lid van het gamma
De RWS was een strikt in oplage gelimiteerde uitgave. Maar ze viel schijnbaar wel in de smaak. Nu is het model terug als een volwaardig lid van het gamma. RWS heet hij niet meer, wel RWD. En hij heeft recht op een aankleding met nogal wat specifieke, in glanzend zwart uitgevoerde elementen.
Onder de kap zit precies dezelfde motor als destijds in de RWS. Een mooie ronde V10. Zowel 540pk als 540Nm wekt die op. Gekoppeld aan een automatische zevenbak en gezegend met een mechanisch sperdifferentieel, zowel beschikbaar als gesloten Coupé of open Spyder. En telkens een zucht lichter dan de variant die vierwielaandrijving meesleurt. 65kg in gesloten uitvoering en 55kg in de versie die het dak weg kan toveren.
Zo snel is de Audi R8 RWD
De prestaties zijn evenmin een verrassing. We hebben ze al eerder gezien. Naar 100 gaat de Coupé in 3,7 tellen en hij stoomt door tot 320km/u. De open versie is telkens een tikkeltje langzamer. Voor wie dat wil quantificeren: 1 tiende in de sprint en 2km/u op topsnelheid.