Alpine is Big In Japan

Vergroot foto
Door: BV 06-11-2019

Wie er twee jaar geleden als de kippen bij was om een nieuwe Alpine A110 (zie test hier) te kopen, zal zich in de handen wrijven. De autootjes die Renault met het afgestofte sportwagenmerk maakt, zijn gegeerd. Het model strandde zelfs op een zucht van de begeerde titel van Auto Van Het Jaar. Je zou je exemplaar zonder verlies te maken kunnen verkopen aan iemand die op zoek is naar een moderne, sportieve lichtgewicht tweezitter, maar niet het geduld heeft om op de wachtlijst te gaan staan. Van het nieuwe model zijn er inmiddels al 6.000 uit de fabriek gereden. Meer dan er ooit van het origineel werden gebouwd.

Alpine A110 is schot in de roos

Frankrijk en Duitsland zijn de grootste afzetmarkten voor de A110. België staat op de vierde stek. Ertussen, op de derde plaats, staat… Japan. Daar zijn sinds de lancering, pas een jaar geleden (later dan in Europa) al meer dan 400 stuks van het model verkocht. 

Japan houdt van de Alpine

Het succes is er des te opmerkelijker, gezien Alpine er in het verleden nooit werd ingevoerd. De Japanners ontdekten de originele Alpine eigenlijk pas in de jaren tachtig. Het land was rijk en het had een honger naar exclusieve klassiekers. En de originele A110 leek Japan wel op het lijf geschreven. Hij was compact, hij was anders en hij paste bij de pure esthetische stijl van de eilandnatie. Japanse liefhebbers haalden de toen oude Alpine’s naar het Land van de Rijzende Zon. Het mocht wat kosten. Er wordt wel eens gezegd dat de mooiste exemplaren naar daar verdwenen.

Klassieke Alpine effende het pad

Alpine werd er bekend, zonder er ooit officieel een auto te hebben geleverd. Nu plukt het merk daar de vruchten van. In Japan heeft het merk inmiddels 14 dealers (tegenover 20 in Frankrijk). Op de zopas afgelopen Tokyo Motorshow was Alpine één van slechts een handvol niet-Japanse merken met een officiële vertegenwoordiging. Tja, dan weet je het wel. Alpine is Big In Japan.

Geef commentaar
comments by Disqus