Morgen pleegt de Duitse bondskanselier Angela Merkel topoverleg met vertegenwoordigers uit de autosector. Op de agenda staat de afbouw van het gebruik van fossiele brandstoffen. Vandaag opende ze al officieel de fabriek waar de Volkswagen ID.3 - de eerste geheel elektrische VW - van de band rolt. “Mobiliteit moet in de toekomst klimaatvriendelijk, flexibel, betaalbaar en comfortabel zijn”, liet ze weten.
Aankoop elektrische auto stimuleren
Net als bij ons, loopt het in Duitsland nog niet bepaald storm voor de elektrische auto. Uit recent onderzoek blijkt zelfs dat in ons land nu minder mensen de aanschaf van een EV overwegen dan enkele jaren geleden. Merkel is van mening dat de infrastructuur in sneltempo aangepast moet worden. Ze belooft dat Duitsland tegen 2030 niet minder dan 1 miljoen laadpalen voor elektrische auto’s zal tellen. Nu zijn het er amper 21.000. Toch doet Duitsland nog beter dan in ons land, waar laadpalen naar verhouding nog schaarser zijn.
Terwijl de Belgische overheid alvast besliste om de aankoop van een elektrische auto voor particulieren niet langer te subsidiëren (vanaf 1 januari 2020), pleit Duitsland net voor meer subsidies. Ze zal morgen met de industrie ook de kostprijs voor de consument aankaarten. Die is nog te hoog volgens de Duitse kanselier. Ze wil dat de industrie een deel van de kost zal dragen.
Minder mensen aan het werk
De Duitse overheid zit ook met de gevolgen voor de werkgelegenheid in de maag. Het lot van de economie is er nauw verbonden met het succes en de tewerkstelling van de autosector. De transitie naar grotendeels geëlektrificeerde mobiliteit kost er nu al banen. Ze zou een potentieel slachtveld kunnen veroorzaken. Een elektromotor assembleren uit een handvol onderdelen, kost nu eenmaal heel wat minder arbeid dat de ruwweg 6.000 onderdelen van een brandstofmotor tot een werkend geheel maken.