Testaankoop kopt “waarom de diesel niet meer des duivels is”. Tot die conclusie komt de consumentenorganisatie nadat ze met zeventien moderne diesels op milieu-impact liet analyseren door het recent opgerichte GreenNCAP. Dat is een onafhankelijk instituut dat de milieubelasting van een auto omzet in een score, naar analogie van wat de EuroNCAP doet voor de veiligheid.
Diesel terug een optie?
Ook al hanteert GreenNCAP uitstootnormen die nog een stuk strenger zijn dan die van de heersende Euro 6d Temp emissienorm, de moderne diesels scoorden uitstekend. Een Mercedes C-Klasse scoorde zelfs 10 op 10 voor uitstoot, wat betekent dat hij minder dan 30mg/km aan het schadelijke NOx uitstootte. Hij is volgens het testinstituut net zo milieuvriendelijk als een Nissan Leaf, die bij het rijden geen uitstoot kent. Ook de BMW X1 (9,4/10) en de Renault Scenic (8,6/10) deden het ronduit uitstekend.
Testaankoop en GreenNCAP stippen plichtsbewust aan dat de elektrische auto overigens ook niet uitstootvrij is. Er wordt naar het opwekken van elektriciteit verwezen, de productie van de accu en verhoogde bandenslijtage omwille van het gewicht.
Diesel pas interessant vanaf 35.000km
Toch raadt testaankoop een moderne diesel alleen aan wanneer je veel kilometers maalt. "Minimaal 35.000km per jaar", zegt het. Dat is evenwel een economische berekening en geen berekening die gebaseerd is op de milieu-impact.