Vanaf volgend jaar moeten nieuwe autokopers in grotere getale kiezen voor een geheel of gedeeltelijk geëlektrificeerde auto. Elk automerk moet vanaf 2020 gradueel meer plug-in-hybrides of elektrische voertuigen verkopen om z’n gemiddelde CO2-afgifte, die wordt berekend op het totale volume verkochte voertuigen, onder de norm te krijgen. Slaagt het merk er niet in, dan riskeert het enorme boetes.
Aankoopsubsidie afgeschaft
In ons land lijkt dat een schier onmogelijke klus te worden. Vooreerst schrapt de overheid vanaf 1 januari de particuliere aankoopsubsidie voor een elektrische auto. En hoewel er dit jaar al flink meer EV’s aan de man werden gebracht dan een jaar eerder (ruim 6.000 in plaats van 3.700 voor gans 2018), lijkt de appetijt van de Belg voor een elektrische auto niet toe te nemen, maar juist minder te worden.
Slechts 25% overweegt elektrische auto
Uit een onderzoek van consultancybedrijf Roland Berger in 17 landen blijkt dat de Belgen koele minnaars zijn van de elektrische auto. Terwijl over alle landen samen zo’n 40% van de ondervraagden aangeeft een elektrische auto te overwegen voor een volgende aankoop, blijft België fors onder dat cijfer. Bij ons zou slechts 1 op 4 een EV een overwegen. Dat is minder dan bij een gelijkaardige bevraging tweeënhalf jaar geleden. Toen gaf nog 35% van de Belgen aan dat een elektrische auto overwogen kon worden.
Minpunten EV
De Belg heeft drie voor de hand liggende bezwaren tegen de EV. 60% vind hem eenvoudigweg te duur, 35% vind dat er onvoldoende laadmogelijkheden zijn en nog eens 35% klinkt het dat de autonomie van elektrische wagens onvoldoende is.