Er zijn twee organisaties die zich inspannen voor het lot van de oldtimer in België. Of meer specifiek: wat de lage-emissiezones betreft. Je hebt het BFOV, dat is de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen, en de actiegroep Red De Oldtimer. Elk hebben ze hun eigen aanpak. Het BFOV, dat de Belgische oldtimerclubs overkoepelt, werkt naar eigen zeggen discreet en achter de schermen aan een uniforme uitzonderingsmaatregel voor oldtimers in LEZ-zones. Dat doet het via zacht lobbywerk en wat harder via juridische weg. Er loopt een procedure bij de politierechtbank in Antwerpen en de Raad van State in Gent. Wat die procedures net beogen, is onduidelijk, want zoals gezegd, het BFOV is erg discreet.
Populaire, positieve acties
Actiegroep Red De Oldtimer is dan weer ontstaan uit een groep bezorgde liefhebbers. Ook zij pleiten voor een uitzonderingsmaatregel. Een eis die ze kracht bijzetten door meetings te organiseren in een positief kader, maar niet met hinderlijke acties. In september nog bracht Red De Oldtimer in Sint-Niklaas meer dan 3.000 klassiekers bijeen. Een krachtig signaal, want het was meteen de grootste klassiekerhappening ooit in ons land. Het BFOV was er trouwens met een stand aanwezig.
Boycot door BFOV?
Inmiddels is de verstandhouding tussen beide actoren, ondanks de gemeenschappelijke agenda verzuurd. Red De Oldtimer vroeg een stand aan bij de organisator van Interclassics Brussel, de grootste oldtimerbeurs van het land. Het kreeg die in eerste instantie toegekend, maar toen schoot het BFOV in actie. De koepelorganisatie, die lid is van de adviesraad van Interclassics, houdt er de deur dicht voor Red De Oldtimer. Uit een mail die naar alle BFOV-leden werd gestuurd blijkt mogelijk frustratie met het succes van de actiegroep. Het BFOV zegt dat “de verschillen in aanpak te groot zijn” en dat de “gesprekken met beleidsmakers op een exclusieve, discrete en professionele manier gevoerd moeten worden”. Het BFOV verkettert het succesvolle Red De Oldtimer omdat zij van mening is dat het opzetten van zichtbare protestacties “niet strookt met haar visie”. De standruimte voor Red De Oldtimer op Interclassics is dan ook aan een andere partij toegewezen.