Hoewel het Duitse snelwegennet, de fameuze Autobahn, almaar meer segmenten met een snelheidsbeperking kent, is het nog steeds één van de weinige plaatsen ter wereld waar je zo hard mag rijden als je zelf wil. Vanzelfsprekend wanneer de omstandigheden dat toelaten.
Dat de onbegrensde maximumsnelheid in Duitsland al een tijd onder druk staat, zal niet verbazen. Ze staat immers haaks op twee argumenten die altijd aangehaald kunnen worden om onpopulaire maatregelen door te voeren: veiligheid en milieu. Daarom agendeerde de Die Grünen er deze maand eens te meer de invoering van een algemene snelheidsbeperking op de Autobahn. Omwille van de eerder al aangehaalde redenen zou je er voortaan nog maximaal 130km/u mogen.
Trager is niet beter voor de uitstoot
De Duitse overheid liet de invloed van een snelheidsbeperkingen op de CO2-uitstoot overigens uitgebreid onafhankelijk onderzoeken. De resultaten spraken echter niet in het voordeel van de invoer van een snelheidsbeperking. Bij een maximumsnelheid van 130km/u zou er helemaal geen invloed zijn op de totale CO2-afgifte. Een snelheidsbeperking van 120km/u zou wel een besparing in CO2-uitstoot opleveren, zij het verwaarloosbaar. Bij maximaal 120km/u zakt de totale CO2-uitstoot in Duitsland amper 0,27%.
Het voorstel werd met de verwachtte overweldigende meerderheid in de Bundstag weggestemd. Er waren slechts 126 voor-stemmen. De overige 498 parlementsleden waren tegen. Voorlopig blijft de Autobahn grotendeels onbegrensd.
Het was niet het enige voorstel van Die Grünen dat strandde. De partij stelde vanaf 2030 ook een maximumsnelheid van 30km/u in een stad voor - iets waar verschillende actoren ook in België op aansturen -, net als een verbod op auto’s met een verbrandingsmotor.