Het lijkt er sterk op dat de BMW M3 van de jongste generatie (de G80) zich op de productieband heeft laten betrappen. De fabrikant repte nog met geen woord over het nieuwe model, maar dit is beslist niét de M340i - de voorlopig krachtigste versie uit het aanbod.
Zonder M-logo
Een badge hangt niet op de kofferklep van de stiekem gekiekte M3. Maar er zijn wel een hoop andere indicatoren die doen vermoeden dat het hier om ‘het echte spul’ gaat. De uitlaatlijn met vier spruitstukken (twee aan elke zijde) is een typisch kenmerk van BMW’s echte M-modellen. Die wordt hier vergezeld van een uitgesproken agressief gelijnde diffuser die ook nog eens in koetswerkkleur gespoten is. Op de kofferklep zien we een vleugel die ook een maat is gegroeid ten aanzien van het aerodynamische hulpstuk dat in de M Performance-catalogus van het merk staat.
De belangrijkste indicator zijn evenwel de uitpuilende wielbogen. Om het extra brede rubber van de M-modellen te kunnen huisvesten, moeten de Duitsers de flank voorzien van bredere wielkasten. Die horen er inmiddels gewoon bij.
Nieuwe M3 in twee versies
Onder de kap van de aanstormende nieuwe M3 komt een drieliter zescilinder turbomotor. Die kennen we al uit de X3 M en X4 M. Die zal beschikbaar zijn in twee varianten: een basisversie die wellicht 480pk heeft en wat krachtigere ‘Competition’ die wellicht 510pk aan de teugels zal houden. De G80 M3 krijgt vierwielaandrijving, maar hij krijgt ook een driftknop, voor wie absoluut inefficiënt, dwars en in een wolk rubberrook door de bocht wil.