Eerder deze week toonde BMW voor het eerst z’n 2-serie Gran Coupé. Een voorwielaandrijver. Wellicht even slikken voor de fans. Gedoodverfde concurrent Mercedes CLA gebruikt dezelfde opstelling en dat lijkt dat model, noch de bankrekening van het merk, weinig windeieren te leggen.
Op het voetstuk eerder deze week stond de M235i. De net-niet-M2, zeg maar. Sportief aangekleed zoals de klant van vandaag dat wil. Dat leiden we tenminste af aan de frequentie waarin woorden als ‘dynamisme’ en ‘sportiviteit’ zelfs in de communicatie van modale, rationele auto’s voorkomen.
Sportiviteit doet de kassa rinkelen
Die gepercipieerde sportiviteit is ook een aardige melkkoe voor de constructeurs. Een klant telt met plezier een hoop extra euro’s neer voor een sportpakket dat wezenlijks niets extra biedt. Bumpers, een grille of velgen hebben die auto’s toch al. Alleen het uitzicht ervan verandert.
M Performance
Hoe belangrijk de centen die door dergelijke pakketten en accessoires worden losgeweekt, zijn voor het optimaliseren van het rendement, blijkt duidelijk uit de aandacht die ze krijgen. De ‘M Performance’-accessoires debuteren bij BMW samen met het model. Deze 2-Serie Gran Sport is geen uitzondering.
Het pakket omvat meteen specifieke spiegelhuizen, een glanzend zwart vleugeltje voor de kofferklep (waarvan BMW beweert dat die ook echt iets doet), een donkere grille, een andere uitlaatlijn en 18- of 19-duims velgen. De opsmuk zit ook niet alleen aan de buitenkant. Zo melkt BMW graag de kracht van de letter ‘M’ uit door die op het stuurwiel, de vloermatten, de LED-deurverlichting en zelfs de sleutelhouder te zetten.