Wil je wel eens met wat ander rondrijden als grijs, zwart of donkerblauw, dan zijn het wellicht barre tijden voor je. Sla er een willekeurige autocatalogus (als je die nog kan vinden) of website op na, en je bent al blij als je één kleurtje vindt dat er wat uitspringt. Bij nieuwe modellen vaak de lanceerkleur. Gekozen omdat de auto er dan mooi uitziet op foto, maar zelden echt wordt verkocht. Een paar jaar later is het meestal alweer verdwenen.
Te reflecterend
Er zijn mensen die daarom hun toevlucht nemen tot een wrap. Die beschermt ook nog meteen het lakwerk en je kan bijna elke denkbare kleur krijgen. Een bedrijf als 3M heeft zelfs wraps die gewoon op maat worden gemaakt. Appelblauwzeegroen? Geen probleem. En je mag je auto in principe eender welke kleur geven. Maar het moet wel veilig blijven. Opvallen is geen probleem. Daarvoor liep de eigenaar van deze in goud gehulde X5 niet tegen de lamp in Duitsland. Maar het mag niet onooglijk veel spiegelen of reflecteren want dan kan de politie oordelen dat het onveilig is. En ja, dat is wél wat de Kosovaar die deze X5 bestuurde, aan werd gewreven toen hij z’n auto in beslag genomen zag worden.
De man had overigens niet alleen het uiterlijk van z’n Duitse SUV gepimpt. Hij had ook z’n koplampen getint en een uitlaatsysteem gemonteerd dat het niet al te nauw nam met de wettelijke decibelbeperkingen. De auto zal relatief eenvoudig weer in orde de brengen zijn, maar omdat het niet meteen kon, heeft de Duitse arm der wet ‘m getakeld.