XC40 Recharge, dat is de naam van de eerste elektrische Volvo. En het is geen kneusje. Hij rijdt 400km ver en heeft ruim 400pk. De Zweden willen overigens dat 50% procent van de auto’s die verkopen tegen 2025 EV’s zijn. “En de overige 50 procent zullen hybrides zijn”, zeggen de Zweden.
De compacte elektrische SUV van het bedrijf leent z’n aandrijflijn eigenlijk bij de onlangs al gepresenteerde Polestar 2. Dat is het EV-merk van het bedrijf, al kan je je afvragen wat daar het bestaansrecht van is als Volvo zelf ook sterk elektrificeert.
Twee koffers
Zoals gezegd, de XC40 Recharge, rijdt volgens de WLTP-cyclus 400km ver. Hij sleurt z’n stroom uit een 78kWh lithium-ion accuset. Die kan je met een 150kW snellaadstekker in 40 minuten weer voor 80% voltappen. De accu zit onder de vloer en dat betekent wel dat je een beetje minder bodemvrijheid hebt. Anderzijds trakteert Volvo je op een extra koffer vooraan - een ‘frunk’ - die ruim genoeg is voor een sporttas.
Nog geen prijs
Over de prijs heeft het Zweedse automerk het nog niet, maar je mag ervan uitgaan dat die niet zo veel scheelt met die van de Polestar 2. Die kost net geen 60.000 euro.