Isuzu toont op de Tokyo Motor Show, die later deze maand gehouden wordt, een nieuw vrachtwagenconcept. Het heet FL IR, omdat de Japanners het nu eenmaal niet op vlotte namen begrepen hebben. De trekker heeft geavanceerde autonome rijtechnologieën die het mogelijk maken om vrachtwagens in konvooi te laten rijden.
Treintje rijden
Wanneer vrachtwagens een deel van het traject gemeenschappelijk hebben is het mogelijk dat de eerste vrachtwagen fungeert als de leider. De vrachtwagens erachter vormen dan een geheel automatisch treintje dat de bewegingen van de locomotief dupliceert. Aan de verlichting aan de buitenzijde moet de rest van het verkeer kunnen opmaken of de vrachtwagens individueel, dan wel als konvooi onderweg zijn. Het werkt wellicht niet zo goed als personenwagens zich ertussen gaan wringen…
Het gaat nog om experimentele technologie, maar heel wat vrachtwagenfabrikanten werken aan soortgelijke systemen. Die werden overigens ook onderzocht voor gebruik bij personenwagens, onder meer door Volvo. In 2011 hoorde je nog dat Europa dergelijke systemen tegen 2021 wilde invoeren. Inmiddels hoor je er niets meer van.
Transformers!
Isuzu toont de technologie in een nieuwe concept-trekker die op moet vallen door z’n gestroomlijnde uiterlijk. Zo zijn de buitenspiegels hier ook vervangen door camera’s. De inspiratie voor het uiterlijk, zo zeggen de Japanners, komt van robots. Niet die bewegende armen die auto’s en vrachtwagens in fabrieken assembleren, maar veeleer die uit de moderne popcultuur. Transformers en zo.