Het Amerikaanse Aptera werkt aan een elektrische auto die voldoend energie uit z’n zonnepanelen haalt om elk jaar 17.000km af te leggen zonder aan de stekker te moeten. In 2022 hoort die in de catalogus te staan.
Wie kent Aptera nog?
Wacht even… kennen we die driewieler nergens van? Ja hoor, de Californische start-up bestaat eigenlijk al ruim 15 jaar. Het werkte dit concept immers eerst uit met een kleine verbrandingsmotor. Die zou met één liter brandstof ruim 100km. Ver kunnen geraken. Maar het bedrijf ging in 2011 over de kop. Het waren Chinezen die met de centen voor een doorstart op de proppen kwamen. In een versie met verbrandingsmotor zagen ze niet zo veel heil meer, maar een elektrische variant - daar zien ze wel brood in.
De Aptera realiseerde z’n ultralage verbruik destijds al door radicaal te zijn. Lichtgewicht, gestroomlijnd, met een lage rolweerstand. Vandaar de drie wielen.
Theorie versus praktijk
Aptera maakt zich sterk dat z’n autootje ergens tussen 30.000 en 59.000 dollar duur wordt. De 17.700km is vanzelfsprekend berekend op het meest ideale ‘theoretische’ scenario. In de praktijk zal daar weinig van in huis komen en zal de Aptera aan de stekker moeten. Maar dan nog zou hij per gereden kilometer minder stroom uit z’n accu moeten halen dan eender welke andere EV. Als het tenminste ooit tot serieproductie komt. Want dit soort van aankondigingen hebben we al vaker voorbij zien komen…