Het Duitse Daimler, vooral bekend van de merken Mercedes-Benz en Smart, moet van Duitsland nog eens honderdduizenden personenwagens naar de dealer terugroepen. Ze zijn vermoedelijk uitgerust met sjoemelsoftware.
Dieselgate blijft maar duren
Het dieselschandaal blijft maar aanslepen. In Duitsland ging vorige maand nog een proces van start dat zal oordelen of miljoenen eigenaars van Volkswagens recht hebben op een schadevergoeding. In Europa passeerden de overheden middels opgelegde boetes wel langs de kassa, maar kon de consument naar een tegemoetkoming fluiten. Hij zag nochtans de waarde van z’n dieselwagen verminderen. In de VS, dat een andere filosofie hanteert inzake consumentenrechten, werden de klanten wel vergoed.
Amper een week geleden bleek dat Volkswagen ook sjoemelde bij de uitstoot van benzinewagens, door versies met een automatische transmissie een ander schakelprogramma op te leggen wanneer de software herkende dat het om een testregime ging.
Half miljoen auto's
En nu moet Mercedes nog eens een hele hoop dieselwagens terugroepen om de software te vervangen. Het bevoegde Duitse agentschap KBA gaf geen concrete cijfers, maar liet tussen de regels verstaan dat het om zo’n 400.000 tot 600.000 stuks zou gaan.
Mercedes beweert dat het “meewerkt met de autoriteiten”. Tegelijk vecht het de beslissing aan.