Toyota presenteert nieuwe Mirai waterstofauto

Bekijk 4 foto's
Door: BV 10-10-2019

Toyota introduceerde in 2014 z’n eerste waterstofauto: de Mirai. Op het Autosalon van Tokio staat later deze maand de voorbode van z’n opvolger te blinken. Die moet op elk vlak beter doen. Ja, ook op vlak van design.

10.000 stuks verkocht

De Mirai is geen schoonheid. Maar hij is wel technisch gesofisticeerd. Het is een brandstofcelauto die zelf stroom opwekt door waterstof om te zetten. Uit de uitlaat komt niets anders dan waterdamp. Tanken gaat in een handvol minuten (als je tenminste één van de zeldzame waterstoftankstations vindt) en je krijgt meteen een 500-tal kilometers rijbereik. Sinds z’n lancering zijn er 10.000 stuks van verkocht, wereldwijd. Eigenlijk een verwaarloosbaar aantal, maar voor een waterstofauto is het een record. Erg veel zijn er overigens niet op de markt. Honda had er één en ook bij Hyundai kan je er één in de catalogus aantreffen.

Lelijke drommel

De nieuwe Mirai komt er volgend jaar. Hij zal eerst in Japan, Noord-Amerika en Europa gecommercialiseerd worden. En hij gooit z’n wat bizarre proporties af. “De nieuwe Mirai zal veel meer zijn dan een milieuvriendelijke wagen, doordat hij aantoont dat FCEV-technologie niet langer een struikelblok vormt voor rijgenot en een mooie stijl”, zegt Toyota er zelf over, waarmee het lijkt toe te geven dat de huidige op dat vlak niet veel soeps is.

Zo groot als een Mercedes S-Klasse

De tweede generatie van de brandstofcelauto wordt een moderne, lage auto die aangenaam moet zijn om mee te rijden en in te reizen. En de Mirai krijgt zowaar achterwielaandrijving. Aan de binnenzijde moderniseert Toyota met een nieuwe architectuur voor de boordplank. Het nieuwe onderstel, een grotere stijfheid en verbeterde prestaties van het brandstofcelsysteem (30% meer rijbereik) moeten ervoor zorgen dat dynamische capaciteiten ditmaal op niveau zijn.

Tenslotte willen de Japanners ook het ongetwijfeld aanzienlijke prijskaartje van het model helpen verantwoorden door gewoon meer auto te bieden. Het model wordt net geen 5 meter lang, 190m breed en rust op een wielbasis van 2,92m. Afmetingen die vergelijkbaar zijn met die van een Mercedes S-Klasse.

Geef commentaar
comments by Disqus