Op 18 oktober wordt er in het Duitse parlement gestemd voor een algemene snelheidslimiet op de fameuze Duitse autobahn. 130km/u en niet harder. Dat is een voorstel van De Groenen, die er inmiddels een zaak van maken om een begrenzing met de regelmaat van de klok eens te agenderen. Maar het zal er ook nu niet van komen. Bijna alle andere partijen zijn tegen. Groen heeft in de Bonsdag amper 67 van de 709 zetels. Het voorstel zal dus vrijwel zeker stranden.
Milieu en veiligheid
De Groenen bedienen zich er van de twee meest voor de hand liggende argumenten voor het invoeren van een algemene snelheidsbeperking. Je raadt ze zelf ook al - milieu en veiligheid. Of concreter: een algemene snelheidsbeperking op 130km/u zou de CO2-uitstoot reduceren en er ook voor zorgen dat er minder verkeersslachtoffers vallen.
Duitsland veiliger dan omliggende landen
Het Duitse snelwegen hebben samen met de rest van het Duitse verkeersnet echter een uitstekende veiligheidsscore. Het spreekt evenwel voor zich dat wanneer zich een ongeluk voordoet met een erg snel rijdende auto, de gevolgen doorgaans erg ernstig zijn. Toch is zelfs de Duitse automobilistenbond ADAC tegen een algemene snelheidsbeperking. De organisatie noemt de veiligheidsargumenten niet bewezen en wijst daarvoor naar de statistieken van andere landen.
Terwijl een algemene snelheidsbeperking er niet komt, heeft Groen er al jaren een succesvolle strategie waarin het op steeds meer stukken autobahn wel een beperking afdwingt op basis van omgevingsfactoren. Daardoor is steeds minder Duitse snelweg feitelijk onbegrensd.