Denemarken wil dat Europa vanaf 2030, over goed tien jaar dus, de verkoop van benzine- en dieselauto’s verbiedt. Het land wordt daarin al gesteund door tien andere lidstaten, maar momenteel is het verbod nog in strijd met regelgeving.
De Denen kunnen in elk geval ten laatste in 2030 nog een benzine- of diesel kopen. Tenminste, dat was het plan. Het werd eerder al aangekondigd, maar het kan niet uitgevoerd worden om het indruist tegen algemene Europese regelgeving die door alle EU-lidstaten moet gerespecteerd worden. Denemarken ijvert inmiddels voor een ander overkoepelend wetgevend kader dat z’n lidstaten wel de bevoegdheid geeft om verbrandingsmotoren te verbieden. De Deense milieuminister Dan Jorgensen vond aardig wat medenstanders, maar (voorlopig) onvoldoende voor een meerderheid.
Heel Europa klimaatneutraal
Ursula van der Leyen, de nieuwe voorzitter van de Europese commissie wil inmiddels dat het oude continent in 2050 klimaatneutraal wordt. Dat zou een primeur zijn. Geen enkel ander werelddeel legt de lat momenteel zo hoog. De transportsector is daarvoor problematisch. Sterker nog - door de heersende dieselhetze steeg de CO2-uitstoot in recente tijden weer, na jaren van aanhoudende daling.
Carbon Leakeage
Intussen willen onder meer Bulgarije, Letland en Slovenië dat ook een nieuw fenomeen, ‘carbon leakeage’ onder de loep wordt genomen. Die overheden hebben nu immers in de gaten dat de auto’s die in West-Europese landen verboden worden, massaal naar Oost-Europese landen worden geëxporteerd waar ze doodleuk dezelfde lucht vervuilen. Sterker nog - het zou ecologischer zijn om ze gewoon op de oorspronkelijke plaats op te gebruiken, dan wordt de transportgerelateerde vervuiling op z’n minst vermeden.