De Belgische overheid wilde tussen 2010 en 2020 het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen van 840 naar niet meer dan 440 per jaar - nog altijd meer dan één per dag. Zwarte punten werden weggewerkt, de maximumsnelheden gingen omlaag en de afgelopen tien jaar zagen we ook een explosie van veiligheidssnufjes in nieuwe voertuigen, naast - vanzelfsprekend - meer bewustmaking. Elk jaar daalde het aantal verkeersslachtoffers. Dat doet het overigens globaal genomen al gestaag sinds de jaren zestig, ook in periodes dat er geen maatregelen werden genomen. De techniek stond immers niet stil.
27% méér verkeersdoden dan in 2018
De eerste jaarhelft van 2019 vormt echter een stijlbreuk. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar stierven er 306 mensen in het verkeer. Ruim een kwart meer dan vorig jaar. Veiligheidsinstituut Vias - het voormalige Belgische Instituut voor de VerkeersVeiligheid (BIVV) - weet nu al dat het onmogelijk wordt om de doelstelling voor 2020 te halen. Maar het is voorzichtig met het wijzen van de vinger. Zwakke weggebruikers blijven een pijnpunt. Er verongelukten meer fietsers, waarvan er 8 op een elektrische fiets zaten. Er vielen tegelijk meer doden in het weekend, maar niet noodzakelijk ’s nachts. En er vallen ook meer doden te betreuren aan boord van die almaar veiliger auto’s.
Is het de schuld van de SUV?
Vias wil de vinger wijzen naar afleiding, de GSM bijvoorbeeld. Of zelfs naar de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen in auto’s. Vias-verkeerspsycholoog Ludo Koppels, stelt in de Vlaamse kranten dat mensen onbewust sneller gaan rijden wanneer ze weten dat hun voertuig over een automatisch remsysteem beschikt. Ook al in de krant wijst verkeersexpert Dirk Lauwers van UGent dan weer naar de opkomst van de SUV en pick-ups. “Bij een botsing met zo’n voertuig loop je drie tot vijf kee rmeer risico om een aanrijding niet te overleven”, verklaarde hij aan Het Laatste Nieuws.