5 Concepts van Suzuki voor Tokyo Motor Show

Bekijk 34 foto's
Door: BV 03-10-2019

Erg veel concept cars produceert een relatief kleine fabrikant als Suzuki niet. Maar het merk compenseert dat steevast op de tweejaarlijkse Tokyo Motor Show. Daar trekken de Japanners alle registers open. Ook ditmaal. Suzuki stelt er niet minder dan 5 concepts tentoon.

Veel kei

De verschillende stijlstudies etaleren vooral de fantasie van de ontwerpafdeling. De meeste ervan zijn compact - ideaal voor een megametropool als Tokio. De meeste zijn variaties op bestaande kei-cars (de ultracompacte voertuigklasse in Japan). Ze kunnen stoer zijn, zoals de Hustler, of net uitgesproken praktisch. De Combi Corporation is bijvoorbeeld ingericht om moeders een privéruimte te geven waar ze borstvoeding kunnen geven of de luier van hun baby kunnen verschonen.

Er zijn evenwel twee uitzonderingen, ook al blijven ze op vlak van afmetingen nog steeds binnen de normen.

Waku Spo

Suzuki zet in op het retrosentiment met de Waku Spo-concept. De inspiratie ervoor is afkomstig van de Cervo (1982) en de Mighty Boy (1983). Lekker eighties dus. De coupé is nog steeds niet langer dan 3,70 meter, maar biedt wel plaats voor vier inzittenden. De aandrijving is een nog niet verder gedetailleerd plug-in-hybride systeem. Daarvan weten we alleen dat het ook de vier wielen kan aandrijven. En lekker kryptisch zegt het bedrijf er tenslotte ook nog van dat het met ‘een druk op de knop van gedaante kan wisselen’. Ja, misschien kan ook het dak er nog van af. In elk geval kan hij zichzelf omturnen van een coupé naar een kleine break.

Hanare

De Hanare-concept moet dan weer dienst kunnen doen als een mini-huis. Aan boord vind je geen stuur of pedalen, maar wel vasttapijt, een grote televisie en aan weerszijden een uitklapbare bank. Er zijn in Tokio naar verluidt hotelkamers die kleiner zijn. Over z’n aandrijving wordt in alle talen gezwegen. Elektrisch en geheel zelfrijdend, veronderstellen we.

Geef commentaar
comments by Disqus