Audi heeft na de A4 nu ook de RS4 Avant opgefrist. De inspiratie voor het bijgewerkte uiterlijk: grote broer RS6 Avant. Het wordt weer moeilijk om vanop afstand de twee uit elkaar te halen.
Vergelijk de jongste evolutie van het model met z'n voorganger en je moet nieuwe LED-verlichting, een nieuwe grille en andere bumpers op je lijst zetten.
Bekijk je de RS4 Avant in profiel, dan is de facelift al een pak minder goed te herkennen. Dat hij gespierd is, zal echter nog steeds blijken uit de wielkasten die 3cm breder zijn dan bij de wat docielere modellen. Achteraan tenslotte, zijn bijgewerkte achterlichten, een andere bumper en een zwarte diffuser.
Gooi de deur open en het is Alcantara, een stuurwiel met afgeplatte bodem en zitmeubilair dat je beter ondersteund dat het verschil maakt. Achter het driespaaks stuurtje zit nu altijd een digitaal instrumentarium, gecombineerd met een 10,25” groot scherm dat zich in de middentunnel nestelt.
Aan de aandrijflijn wordt niet al te veel gesleuteld. Hij heeft aan een 2,9l V6 turbo met 444pk en 600Nm genoeg om naar 100 te snellen in 4,1 seconde. Dat is nauwelijks trager dan de BMW X5 M en X6 M die ook al vandaag zijn voorgesteld, maar daar wel minstens 600pk voor nodig hebben.
De verkoop van de RS4 Avant start nog deze maand. Voor het einde van het jaar arriveren de eerste exemplaren bij de dealer.