Het is nog maar drie jaar geleden dat Toyota de C-HR, een barok gelijnde compacte crossover, aan z’n gamma toevoegde. Toch vind de Japanse gigant de tijd nu al rijp voor een facelift.
De uiterlijke aanpassingen blijven bescheiden. De C-HR gaat met name omwille van z’n uiterlijk vlot over de toonbank, en dan vertimmer je dat best niet te veel. De bumperschilden zijn subtiel hertekend en voor- en achteraan zijn er nieuwe lichten die een andere interne lay-out hebben.
Snellere hybride
De grootste nieuwigheid is een nieuwe hybride aandrijflijn die meer vermogen levert. Dat is de zogeheten 2.0 High Power Hybrid. De technische componenten komen overgewaaid uit de recente Toyota Corolla, maar hier is de combinatie iets krachtiger. De Japanners hebben het over een vermogen van 184pk en een acceleratietijd naar 100km/u van 8,2 seconden. Cruciaal is ook z’n uitstoot: niet meer dan 92g/km.
De 1.8 Hybrid met 122pk - een aanzienlijk vermogensverschil - blijft ook gewoon leverbaar. Die blaast nog minder CO2 de atmosfeer in: 82g/km.
Nieuw afgestelde ophanging
Inmiddels vindt het merk zelf ook dat het comfort van die kleine cross-over voor verbetering vatbaar was. Daarom werd de afstelling van het onderstel nog eens tegen het licht gehouden. En de stuurinrichting krijgt ook nieuwe software. Over software gesproken - het infotainmentsysteem wordt eveneens vernieuwd. Je kan er nu Apple CarPlay en Android Auto bij gebruiken.
Als toetje gooit het merk er tenslotte een verbeterde geluidsisolatie tegenaan. Er sijpelden toch iets te veel decibels door naar het binnenruim.
De Belgische marktintroductie gebeurt in januari, op het Autosalon van Brussel.