Volkswagen manipuleerde ook uitstoot benzinewagens

Vergroot foto
Door: BV 01-10-2019

De Volkswagen-groep manipuleerde niet alleen door z’n dieselmotoren op een andere wijze aan te sturen tijdens emissietests. Uit verklaringen van verdachten in het dieselschandaal, blijkt nu dat de Duitse groep ook sjoemelde via de sturing van de automatische versnellingsbak. Het nieuws wordt door de Duitse krant Handelsblatt naar buiten gebracht. Eén van de verklaring zou gegeven zijn door een hooggeplaatste VW-ingenieur.

Ook gemanipuleerd bij benzines

Wanneer de auto detecteerde dat er sprake was van een emissie-testprocedure - bijvoorbeeld doordat er geen wieluitslag was - schakelde niet alleen de motor, maar ook de automatische transmissie over op een ander aanstuurregime. Daardoor werd het verbruik kunstmatig verlaagd, wat minder CO2- en stikstofoxide-uitstoot opleverde dan ooit op de openbare weg gerealiseerd zou kunnen worden. Ditmaal zijn niet alleen de dieselmotoren betrokken. Ook bij de benzineversies werd de uitstoot gemanipuleerd.

Onnatuurlijk schakelgedrag

Volgens het rapport schakelde de automatische versnellingsbak in een testomgeving onrealistisch snel een verzet hoger, om het toerental en bijgevolg de uitstoot en het verbruik te drukken. Tenminste, in het geval van een benzinemotor. Bij dieselmotoren werd aan het begin van de cyclus andersom gewerkt. Dan werd de dieselcentrale even hoger in de toeren gehouden om de uitlaatgaszuivering en katalysator eerder op te starten dan in een normale gebruikssituatie.

Sjoemelbenzines in Europa

Volkswagen stopte al in mei 2016 met de bedrieglijke praktijken - kort na het uitbreken van dieselgate. In de VS betaalde VW al 100 miljoen dollar schadevergoeding aan 98.000 klanten - iets meer dan 1.000 dollar per klant - die een getroffen benzinewagen kochten. Inmiddels blijkt dat ook in Europa sjoemelbenzines geleverd zijn.

Geef commentaar
comments by Disqus