Land Rover ontwikkelt een afstandsbediening voor de nieuwe Defender. Daarmee moeten bestuurders in bepaalde omstandigheden - op het terrein - hun auto kunnen bedienen.
Helemaal gedigitaliseerd
Met de oude Defender zou het niet gelukt zijn. Die had in z'n laatste uitvoeringen weliswaar een geheel elektronisch beheerd motorsysteem (het kon toen niet meer anders), maar beschikte ook nog over een hydraulische stuurbekrachtiging. Er is maar één manier om die van richting te doen wijzigigen en dat is door aan het stuur te draaien. Schakelen deed je met de hand, ontkoppelen met de voet. De nieuwe Defender laat z’n anachronistische voorganger echter helemaal achter zich. Het is een kind van deze tijd - helemaal gedigitaliseerd. En daardoor kan niet alleen de aandrijving geheel elektronisch geregeld worden, maar ook de stuurinrichting.
Parkeren op afstandsbediening
Er zijn al enkele merken op de markt die via een app of een omslachtige digitale sleutel eenvoudige parkeerfuncties op afstandsbediening kunnen uitvoeren. Tesla’s. Of de BMW 7-Reeks. De Britten willen nu nog een stap verder gaan.
Zonder hulp uit benarde situaties
Land Rover speurt gretig naar nieuwe terreingadgets en het werkt momenteel aan een afstandsbediening - wellicht een app - waarmee de Defender in off-road-scenario’s bestuurd kan worden. Dat is niet eens erg ver gezocht. In moeilijke off-road-situaties, wanneer je bijvoorbeeld riskeert schade te rijden, is een spotter buiten de auto van cruciaal belang. Met een afstandsbediening zou de bestuurder volstaan. Hij kan dan zelf de omgeving in de gaten houden en z'n prijzige 4x4 millimeterprecies om en over hindernissen sturen.