Bij Maserati viel de jongste tijd niet al te veel opbeurend nieuws te rapen. De bestaande modellen presteren onder de verwachtingen. Vooral de schuld van de Chinezen, naar verluidt. De Italianen wilden stormenderhand het luxesegment in het meest lucratieve deel van Azië inpikken, maar het bleken daar toch eerder koele minnaars te zijn.
5 miljard investering in Maserati
Fiat-Chrysler is echter niet meteen van plan om Maserati op te geven. Dat kondigt een investeringsplan van 5 miljard euro aan, waarin vooral ruimte wordt gemaakt voor nieuwe modellen. Er wordt massaal ingezet op elektrificatie. Een sportwagen gebaseerd op de Alfieri concept uit 2014, wordt de eerste. Misschien ook nog met een plug-in-hybride aandrijflijn. In 2020 is hij er, zeggen de Italianen. Dat neem, gebaseerd op verklaringen uit het verleden, best met een korreltje zout.
Elektrisch tijdperk dient zich aan
Een nieuwe eerder compacte SUV van Maserati komt er in 2021 en weer iets later komt er een grote SUV. Hoe die auto’s aangedreven zullen worden, wordt er niet bij verteld. Alleen dat ze ‘omwille van hun vooruitstrevende technologie cruciaal zijn voor de toekomst van het merk’. De twee sportieve modellen van het bedrijf dat schuilt achter de drietand, de GranTurismo en de GranCabrio zullen respectievelijk in 2021 en 2022 vernieuwd worden. Daar windt Maserati geen doekjes om. “Die modellen zullen het geheel elektrische tijdperk voor Maserati inluiden”.