Niet eens een jaar geleden trok de Britse nicheconstructeur Aston Martin naar de beurs. Centen ophalen, want het moet nieuwe modellen ontwikkelen als het overlevingskansen wil hebben. Dat analisten en beleggers daar niet al te optimistisch over zijn, is klaar als pompwater. Het aandeel verloor zo sinds z’n beursintroductie zo maar eventjes twee derde van z’n waarde.
De eerste SUV van Aston Martin
De DBX, de eerste SUV van het bedrijf, kan Aston Martin redden. Maar dan moet het merk het wel uitzingen tot de marktintroductie die hopelijk ergens in het eerste kwartaal van 2020 plaatsvindt. Aston Martin had daarvoor lang niet genoeg cash. Daarom moest het op zoek naar reddingskapitaal. Al voor de tweede keer op een jaar tijd. Maar, zo zegt topman Andy Palmer, “het is er nu”.
150 miljoen extra
Aston Martin haalde 150 miljoen dollar op met de verkoop van obligaties, maar het zal er wel 12 percent intrest op betalen. En dat terwijl kapitaal historisch goedkoop is. Het bedrijf kan ook nog een tweede taart van 100 miljoen aansnijden, maar daar zal het 15 procent op moeten betalen. Daarnaast kon het afgelopen maand een lening afsluiten van 20 miljoen pond en gebruikt het momenteel 70 miljoen pond van een maximaal 80 miljoen grote kredietlijn. Volgens de toplui dienen de leningen vooral om beleggers gerust te stellen. “Er mag geen twijfel bestaan dat we de middelen hebben om de DBX op de markt te brengen”.