Maserati viert feest. Eerder deze week liep in Turijn het 100.000ste exemplaar van de Ghibli van de band. Dat gebeurde in de Giovanni Agnelli-fabriek, zo genoemd naar de oprichter van Fiat. Eigenlijk maakt dat alleen de smaak al een beetje wrang.
Feestneus
Het merk met de drietand heeft vooral oog voor het feestexemplaar. Een Ghibli S Q4 in GranSport-uitvoering met een Blu Emozione exterieur, een zwart lederen binnenaankleding, Matrix LED-koplampen en 20-duimers waarachter rode remklauwen leven. Onder de kap zit een 430pk sterke 3-liter V6 biturbo. In deze uitvoering goed genoeg voor een honderdsprint in 4,7 seconden en een top van 286km/u (geen begrenzer hier). Het jubileumexemplaar is bestemd voor de Italiaanse markt.
Wat tegelijk pijnlijk duidelijk wordt, is dat de Ghibli (de kleine broer voor de Quattroporte), lang niet zo vlot over de toonbank gaat als Maserati zelf had gewild. Nu zijn de Italianen natuurlijk nooit vies van een beetje zelfvertrouwen en opgeblazen verwachtingen - wijlen Fiat CEO Sergio Marchionne maakte er zelfs een beetje z’n handelsmerk van. Toch lag de lat hoger dan ruwweg 15.000 stuks per jaar. Maserati had, zoals veel automerken, z’n hoop vooral gevestigd op China. Daar stelde het in 2017 bijvoorbeeld ook de uitrustingsversies GranLusso en GranSport voor. De Chinese markt reageerde echter koel en de verhoopte verkoopsstijging bleef uit.
Zou Maserati een normale productcyclus volgen, dan is de Ghibli volgend jaar aan vervanging toe, maar het ziet er niet naar uit dat dat zal gebeuren.