Audi heeft snelle versies van de Q3 en z’n een beetje dynamischer gelijnde broertje de Q3 Sportback (zie test hier) voorgesteld. Beide RS-versies hebben de muzikale 2,5l vijfcilinder turbomotor onder de kap. Daar wordt intussen 400pk en 480Nm uitgeperst. De prestaties - want daar gaat het natuurlijk allemaal om - zijn er niet naast: een sprint naar 100 in 4,5 seconden en een topsnelheid van 250km/u. Zoals dat tegenwoordig gebruikelijk is, kan je ook bijbetalen om de elektronische waakhond wat later tussen te laten komen. Dan ga je tot 280km/u snel.
Opvallende kleurtjes
Wie nu nog verder leest, wil wellicht wat weten over de uitrusting. Een hoop zaken zijn dan vanzelfsprekend. Je wil toch een beetje opvallen met zo’n RS Q3, dus er is een specifieke koetswerkaankleding. Bumpers en grilles en zo, maar ook bredere wielkasten. Sandaard worden die met 20-duimers gevuld, maar 21” kan ook als je bijbetaald. De diffuser zit ondanks een met 1cm verlaagde ophanging nog steeds veel te ver van het wegdek om nog maar het minste effect te hebben, maar laat dat de pret niet bederven. En er is eveneens een specifieke uitlaatlijn, ditmaal met ovalen eindstukken. We gaan ervan uit dat die nu wél verbonden zijn met de motor, al geeft Audi er geen uitsluitsel over.
Stop maar
Hard gaan is één zaak, kunnen stoppen een andere. Daarvoor schakelt Audi nu flink uit de kluiten gewassen stalen remmen in, maar je kan ook voor carbon-ceramische exemplaren kiezen. Minder slijtage, minder aangenaam bij normaal gebruik.
Het interieur krijgt ook wat meer toeters en bellen. Een stuurwiel dat afgeplat is aan de onderzijde, specifiek meubilair, leder-alcantara voor de aankleding, dorpelsierlijsten die oplichten en glanzend zwarte accenten in plastic pianolak.