Toen in 2015, inmiddels ook alweer vier jaar geleden, het dieselschandaal rond Volkswagen losbarstte, haasten de andere automerken zich om te verklaren dat zij zich niet met zo’n bedrog bezig hielden. Dat weerhield overheden allerhande er niet van om ook andere dieselminnende constructeurs tegen het licht te houden. En dat daar - in tegenstelling tot het plechtige betoog van de communiezieltjes - ook wel eens iets misliep, blijkt uit de boetes die werden uitgedeeld. Fiat Chrysler ving er begin dit jaar al één van de Amerikaanse overheid. Vandaag raakte ook bekend dat Daimler in Duitsland een boete van 870 miljoen euro krijgt. Het merk verzet zich daar niet tegen.
Massale terugroepacties
Mercedes riep de afgelopen vier jaar zelf ook al zo’n 3 miljoen auto’s terug voor ingrepen die de voertuigen weer in lijn zouden brengen met de regelgeving. Dat gebeurde met flink wat minder ruchtbaarheid dan bij VW.
Recent nog moest Mercedes een aanpassing aankondigen voor de GLK. Die compacte SUV met hoekig lijnenspel, had volgens de Duitse justitie een niet-conforme dieselmotor aan boord van 2012 tot en met 2015. Volgens Duitse media had Mercedes nog getracht om de software bij normale onderhoudsbeurten te overschrijven door een programma waarin de valsspeelfunctie niet zat. Het merk werkte wel mee met het gerechterlijke onderzoek.