De zelfrijdende auto was eigenlijk al voor jaren geleden aangekondigd. Hij is er nog niet. De technologie staat nog niet op punt. Autofabrikanten lijken zelfs almaar voorzichtiger te worden in hun voorspellingen op dat vlak. Vier jaar geleden was er nauwelijks een concept car te vinden die niet werd voorgesteld als geheel autonoom. Op het jongste Autosalon van Frankfurt was men een pak bescheidener. Daar werden veeleer concepts tentoon gesteld met beperkte zelfrijdende functies, of die zelfs helemaal op een bestuurder van vlees en bloed vertrouwden. De openbare weg blijkt een veel complexere omgeving te zijn dan eerst gedacht.
Gecontroleerde omgeving
Autonome voertuigen presteren wel goed in gecontroleerde omgevingen, waarin de hectiek - of het 'aantal variabelen' als je die term liever gebruikt - beperkt blijkt. Deze Scania AXL, een zelfrijdende zware truck voor gebruik in mijnbouw, kan in een duidelijk afgelijnde werkomgeving z’n ding doen zonder bestuurder. Scania, dat de technologie van moederhuis VW leent, bouwt onder meer camera’s, een lidar, radar en GPS-ontvangers in.
De cabine van de AXL - nog even een concept, maar op weg naar serieproductie - kon achterwege gelaten worden. Een chauffeur is er immers niet. Een logistiek systeem geeft de vrachtwagen z’n opdracht. Scania paart de slimme technologie overigens niet aan een elektrische aandrijflijn. De vrachtwagenfabrikant zegt dan maar dat de AXL op biobrandstof rijdt - kwestie van de concept toch nog een beetje groen te wassen.
In Zweden worden intussen al zelfrijdende Volvo-vrachtwagens (Vera) ingezet voor containervervoer in de haven.