BMW heeft te veel centen en kan met z’n eigen gamma onvoldoende groeien. Het antwoord van analisten die de markt tegen het licht hielden? “Koop Jaguar Land-Rover”.
Het zijn analisten van Sanford C. Bernstein, een investeringsbank als Morgan Stanley of Goldman Sachs, die in Automotive News Europe de kat de bel aanbinden. BMW heeft een reeks luxeproblemen, zegt de onderzoeksafdeling van Bernstein. Het bedrijf is overgekapitaliseerd en zit op een berg contant geld. Dat laatste is voor institutionele beleggers vaak een probleem. Die willen doorgaans dat cashreserve wordt geïnvesteerd.
Kan BMW nog groeien?
Bovendien “zit BMW tegen de grenzen van de groei aan van zijn productassortiment en merk”, valt in de onderzoeksnota te lezen. Met andere woorden - al wie een BMW wou hebben, heeft hem zo stilaan. Meer modellen toevoegen, zal niet langer significant meer klanten opleveren.
Mooie kans
Tegelijk wijst het bureau op de uitstekende opportuniteit die Jaguar Land-Rover is. Koopt BMW de twee Britse merken op, dan voegt het meteen 20% toe aan z’n omzet en verkoopsvolume. Dat suggereert dat de gemiddelde transactieprijs voor een auto bij de twee Britse bedrijven vergelijkbaar is met die van BMW. Er zijn bovendien duidelijke technische en organisatorische synergieën op te zetten, met gelijkaardige platformen. Bovendien zit Jaguar Land-Rover de jongste tijd in eerder slechte papieren. In Engeland wordt daarom gezocht naar extra partners. Met BMW werden al overeenkomsten afgesloten voor geëlektrificeerde aandrijflijnen.
Er zijn ook hindernissen, blijkt uit de analyse. In de jaren negentig kocht BMW al eens de groep waartoe destijds ook Jaguar en Land-Rover hoorden. Daar werd door de Duitsers toen niet al te respectvol mee omgesprongen. Tegelijkertijd zouden de Duitse managers van toen getraumatiseerd zijn door de bedrijfscultuur die er werd aangetroffen.
Een miljardje of 10
De Bernstein-analisten, gooien er zelfs al gewoon een prijs tegenaan. BMW zou 10,2 miljard euro moeten bieden voor de twee Britse merken. Of het Indiase Tata, de eigenaar van JLR, ook wil verkopen, is lang niet duidelijk. De kosten wegen op de resultaten van Tata, maar dat wil z’n aandeel niet van de hand doen. “Tata moet z’n trots inslikken en BMW moet minder conservatief zijn”, zegt Bernstein daarover.